lørdag 20. juni 2009

Italia 2009

Nå som jeg har fått bildene fra turen så tenkte jeg at det var på tide å legge ute noe om turen.
I mai i år var jeg en tur å besøkte min kjære søster i det store utlandet, Jeg tok meg fri fra jobb å satte kursen sørover, Planen var å reise sammen med Marianne å Jørgen, men etter at italienerne valgte å streike måtte hjemreisen forandres på og det passet ikke dem så jeg ble reisende alene. Pga streiken ble hjemreisen booket om, lufthansa som jeg skulle fly begge veier. Men mellom Oslo og Trondheim ble det verre. Jeg forsøkte å få litt sympati fra Norwegian, men ironisk nok påtraff jeg en svenske som veldig enkelt forklarte "inte vår problem." så etter litt tull der var jeg på vei ned.

Turen ned gikk greit, litt mye flyging kanskje (pga intervju i kr. sand så ble nøyaktig reise rute slik : Torsdag--Trondheim - Oslo // Oslo - kr. sand // kr. sand - Oslo // Fredag: Oslo-- Frankfurt // Frankfurt-- Firenze/) Og etter jeg ankom Firenze ble det påpekt av min kjære søster "sniff sniff" "har du lyst til å dusje eller no" og etter et rask skift bar det ut en tur, jeg må si at det var fint å kunne gå rundt i t-skjorte og ikke fryse og i en by som var veldig vakker på kvelden.

Dagen etter bar det ut å leke litt turister, det var enda tidlig i sesongen vel det var vel forsåvidt utenfor sesongen så det var ikke veldig mye folk. Men siden Firenze er en så gammel by så har det seg sånn at de likte ikke brede gater før i tia, tvert imot liker de trange gater små butikker å generelt små "alt" men det er kanskje ikke for meg å dømme;=)
Jeg merket som når jeg var i Roma i 2007 at en får en slags kultur overdose, en befinner seg i en av rennesansens viktigste byer å allikevel er det et veldig anti klimaks å besøke slike steder å det tar litt tid før en klare å sette pris på de opplevelsene vi utsetter en for. Men en ting som slo gjennom var når vi var på et museum som jeg trodde skulle handle om tortur, men når vi hadde gått inn fant en ut at det handler generelt om elendigheten som var blant plebsen i middelalderen å renessansen. Må innrømme at jeg ble trolig uggen i magen å se veldig bra lagde dukker som var smittet av pesten å annet ekle sykdommer. I kjelleren hadde de en replika av en bolig som den laveste klassen bodde i, minte meg litt om den første hybelen min men jeg slapp i det minste å lage mat på åpen flamme uten lufting.(men bare akkurat)

Noen bilder:






Det skal sies at det øverste bilder er fra Sienna som vi var på en dagstur til på søndagen, som var en veldig fin tur å fikk sett en annen by som var lik, men ulik på samme tid. det var av en eller annen grunn varmere der, selv om det bare var 40min med tog.

Åsse va det noen som spilte trommer på til kirka.


Men jeg skal være ærlig, Jeg kan ikke fordra store folkemengder å blir mannevond av det, kanskje best at det bare var en helg i en så godt som "rendyrka" turist by.

Hjem reisen kan en bare oppsummere i et ord: forsinkelse
Vel utenom når jeg ankom tante Anne på mandagskvelden kl 0130 på natta å ho sto bokstavelig talt å svaia å kunne neste morgen ikke huske en dritt av det vi hadde snakka om. Men ska være snill me o, vil ikke bli arveløs;=)

Så jeg får avslutte med det og det kommer mer når e har noe fornuftig å si.

Until next time

1 kommentar:

  1. Savner Italia! Tenkte akkurat på Roma-turen. Synd du ikke kan være med på gjenforeninga.

    SvarSlett